Köpvillkor


ORDERHANTERING
Du kan när som helst på dygnet beställa varor via dimbo.se. Om du föredrar att ringa in din order under våra ordinarie telefontider går det också bra på tel 0500-410 100. Uppskattad leveranstid är angiven på respektive artikel och avser antal vardagar.

VARUBEVAKNING
Är någon vara slut på lager av de du beställt meddelar vi dig snarast möjligt samt vilket datum vi beräknar att kunna leverera ordern.

OBS! Alla försök till bedrägeri polisanmäls.


FRAKT, LEVERANS & BETALNING

FRAKTKOSTNAD

Fraktkostnaden är från 79 kr och beror på hur stor din paket blir samt vilket fraktsätt du väljer. Du kan se vilken fraktklass en produkt har om du går in på artikeln. När du kommer till kassan finns flera olika fraktsätt att välja mellan och du ser där exakt vad din frakt kommer att bli. 

SMS-AVISERING
Vi aviserar alla paket via SMS (ej avi) vilket innebär en rad fördelar. Vi slipper lägga på 10kr extra på fraktkostnaden, du får aviseringen en dag tidigare än om vi skulle skickat den via post, du behöver inte åka hem och hämta avin utan kan hämta varan direkt efter jobbet, dessutom är det givetvis miljövänligare. I de fall inget mobilnummer anges aviserar vi med vanlig avi.

LEVERANSSÄTT
DHL Servicepoint: Levereras till ett av DHL Servicepoints ca 1300 utlämningställen som finns nära dig. DHL sänder ett sms till dig där de meddelar att paketet kommit. Vid leverans med DHL Servicepoint väljer du att betala med kort eller via faktura (upp till 50.000kr).

Postpaket (Mypack): Postpaket levereras till ett av postens utlämningsställen nära dig. Posten sänder ett sms till dig där de meddelar att paketet kommit och inom vilken tid du måste hämta det. Vid leverans med Mypack väljer du att betala med kort eller via faktura (upp till 50.000 kr).

DHL Paket: Levereras till företagsadresser på helgfri vardag. Observera! Leveransadressen måste vara till ett företag där bemanning finns 08:00-17:00 och beställningen måste ske i företagets namn. Krävs portkod måste du även ange denna. Beställer du inte i företagets namn eller om adressen är obemannad vid leverans kommer du bli fakturerad en avgift för leveranshinder/ej korrekta sändningsuppgifter om 159kr. Denna avgift faktureras i efterhand. Vet du att företagsadressen tidvis är obemannad tex vid lunch eller annan tid måste du välja ett annat fraktalternativ, tex DHL Servicepoint.
Vid leverans med DHL Paket väljer du att betala med kort eller faktura. (Enda fraktalternativet i fraktklass 8)


EJ UTHÄMTADE PAKET
För outlösta paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt, expeditionskostnad etc. Du kommer att bli debiterad minst 249:- i hanteringsavgit om du ej löser ut din försändelse. Försändelsen ligger på uthämtningsstället i 12 dagar innan den returneras till oss.

För försändelser beställda mot faktura eller kortbetalning som inte hämtats ut och gått i retur till Dimbo Golf AB åligger det kunden att ta kontakt med oss för att be om en ny leverans. Ny fraktkostnad betalas av kunden.

OBS! Du som beställer mot faktura, tänk på att liggetiden på postkontoret är 12-14 dagar och att fakturan förfaller till betalning efter 14 dagar. Hämtar du inte ut din paket kommer du alltså automatiskt att få en betalningspåminnelse. När vår samarbetspartner Qliro skickar ut påminnelse tillkommer en lagstadgad avgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24%.

BETALNINGSVILLKOR
Leverans av varor sker genom Qliro One.

QliroOne är integrerat i kassan och de betalsätt som finns är:
Trustly
Kortbetalning med Visa eller MasterCard
Swish
Faktura 14 dagar
Köp nu, betala senare
Betala lite i taget

Alla Qliros villkor hittar du HÄR

Alla varor förblir Dimbo Golf AB:s egendom till dess att full betalning har erlagts.

* Nedanstående information gäller dig som har kort utställt av Swedbank. Swedbank kräver sedan ett par år tillbaka att alla deras kortinnehavare med bankkort som vill handla med dessa på internet är anslutna till den kostnadsfria tjänsten Verified by Visa/MasterCard SecureCode (3D-Secure/dvs en extra kod utöver cvc-koden). Syftet är att höja säkerheten för kortinnehavaren. Om du inte anslutit dig till 3D-Secure kommer alltså alla internettransaktioner att nekas hos butiker som har en högre säkerhet för kunden.

Med drygt 25.000 artiklar i artikelregistret förekommer emellanåt att några artiklar passerar korrekturläsningen och publiceras med felaktigt pris och/eller produkttext/benämning. Vi reserverar oss för denna typ av felaktigheter och att vi då har rätt att korrigera felaktigheten och att vi samtidigt är skyldiga att informera dig om denna justering gällande beställd artikel innan leverans sker. Har du beställt en sådan artikel kommer vi att kontakta dig med information om priskorrigering alternativt fel i artikelns benämning/produkttext och låta dig ta ställning till justeringen innan vi levererar produkten. Du har då givetvis möjlighet och är i din fulla rätt att makulera/ångra köpet.



INTERNETPRIS

ÄR DET SKILLNAD PÅ PRISERNA PÅ INTERNET OCH I FYSISK BUTIK?

Det kan det vara. Det innebär lägre omkostnader att driva ett Internetvaruhus jämfört med en fysiskt butik. Du kan dessutom inte se några utställningsmodeller eller prova utrustning när du handlar på Internet. För att få exakt pris i vårt lokala varuhus är du välkommen till oss.

VARFÖR ÄR DET SKILLNAD?
Som vi förklarat ovan innebär det lägre omkostnader att driva ett Internetvaruhus. Därutöver vill Dimbo Golf inte enbart konkurrera med andra fysiska butiker, utan även andra internetbutiker. För att få samma konkurrensvillkor gäller våra något lägre internetpriser därför endast i vår Internetbutik.


RETUR & BYTE

ÅNGERRÄTT
Kunden har alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar efter det att varorna mottagits. Kunden kan även ångra sitt köp om en/flera varor blir restnoterade eller får nytt leveransbesked. Kontakta i så fall kundtjänst. Ångrar kunden hela köpet återbetalas även avgifterna. Har du valt ett annat leveranssätt än DHL Servicepoint (vilket är det billigaste fraktsättet) betalas dock inte mellanskillnaden tillbaka mellan fraktpriset för DHL Serviepoint och fraktpriset för det fraktalternativ du valt. Ångerrätt gäller ej specialtillverkningar eller underkläder. Produkter som kom i förpackning, som t.ex. tillbehör och dylikt, ska returneras i samma förpackning. Produkter som DVD filmer och datorprogram skall returneras i obruten förpackning.

BYTESRÄTT
Kunden får göra ett (1) avgiftsfritt* byte till annan modell, färg eller storlek. Vi byter inte produkter som underkläder eller specialtillverkningar. Produkter som DVD filmer och datorprogram skall returneras i obruten förpackning. *Byter du till vara/varor med samma eller högre pris än den/de returnerade varorna står vi för den nya frakten till dig. Byter du till vara/varor med lägre pris än den/de du returnerar debiterar vi den nya frakten.

ÖPPET KÖP 30 DAGAR
Öppet köp gäller inte produkter som underkläder, speciabeställningar/specialtillverkningar, prissänkta eller begagnade varor. Produkter som DVD filmer och datorprogram skall returneras i obruten förpackning. När vi mottagit och kontrollerat varan får du pengarna tillbaka förutom fraktavgift och ev fakturaavgift/uppläggningsavgift från Qliro. Sker returen inom 14 dagar väljer du om du vill få en återbetalning eller ett tillgodobelopp på ditt kundkonto, sker returen efter 15-30 dagar får du tillgodobelopp insatt på ditt kundnummer i webbshopen. (tillgodobelopp i webshopen kan ej användas i fysisk butik och tillgodokvitton från fysisk butik kan ej användas i webshopen)

UTNYTTJANDE AV ÅNGER/BYTESRÄTT
Sänd tillbaka varan i väsentligt oförändrat skick utan skador, i originalförpackning. Bifoga kopia på faktura och ange gärna orsak till returneringen. Utnyttjas ångerrätten/bytesrätt/öppetköp betalar du själv returfrakten tillbaka till oss. Om en vara är felaktig eller felexpedierad så betalar Dimbo returfrakten. Vid byte eller retur står kunden för transportrisken. Spara därför alltid kolli/sändningsnummer på returförsändelsen tills returen är avklarad. Om kunden beställer fler varor än en och inte returnerar alla, betalar vi inte tillbaka expeditionsavgiften eller frakten då avgifterna är samma oavsett antalet varor som beställts. Vi ser helst att du meddelar oss via mail eller telefon innan du returnerar en vara.

Returadress är: Dimbo Golf, Gesällgatan 1, 541 50 Skövde.

Returer skall skickas direkt till vår adress, ej till utlämningspunkt. Returer som skickas till utlämningspunkter kan gå i retur till dig som avsändare och vi ersätter ej de eventuella extra fraktkostnader som det medför.

REKLAMATIONER
Kunden har reklamationsrätt enligt konsumentköplagen i upp till 3 år efter varans mottagande. Reklamationen skall ske inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt ett fel. Enligt KKL anses en reklamation som görs inom två månader från det att fel upptäcktes alltid som att den lämnats i rätt tid. Reklamationsrätten gäller fabrikationsfel och övriga ursprungliga fel. Kontakta oss snarast om varan är felaktig eller skadad.
Innan garantireparation eller garantiutbyte sker så kontrolleras varan av Dimbo eller någon av våra samarbetspartners. Vid eventuella handhavandefel som ej täcks inom garanti eller reklamationsrätt så har Dimbo eller våra samarbetspartners rätt att debitera dig för eventuella omkostnader som uppstått i samband med ärendet. Kontakta Dimbo om du har problem med din produkt för support.

Kontaktinformation: e-mail eller telefon 0500 - 410 100.

SKADAD FÖRSÄNDELSE
Om paketet är skadat vid leverans bör Du omgående eller snarast möjligt göra en reklamation av transporten direkt hos ditt utlämningsställe för att påskynda handläggningen och därefter kontakta oss i ärendet.

För att vara på den säkra sidan bör du ha som vana att alltid se över emballaget när du hämtar ditt paket.


GARANTI, PERSONUPPGIFTER mm

KUNDUPPGIFTER
När du genomför ett köp hos Dimbo Golf skapar vi en kundprofil åt dig där dina uppgifter (tex namn, adress, tel, e-postadress och övriga personuppgifter du fyller i vid din beställning) lagras i Dimbo Golfs kundregister. Vid ditt första köp blir du även medlem i vår kundklubb. Uppgifterna skyddas enligt personuppgiftslagen (GDPR) och lämnas aldrig ut till tredje part. Dina uppgifter används enbart av Dimbo Golf för att underlätta vår kundkontakt med dig och förbättra din upplevelse på vår sajt. (Läs mer om cookies samt vår sekretess- och integritetspolicy här)

PRODUKTGARANTI
Kunden har reklamationsrätt enligt konsumentköplagen i upp till 3 år efter varans mottagande. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fabrikationsfel. På elektronik så har kunden alltid minst 1 års garanti. Kontakta oss snarast om varan är felaktig eller skadad.
Innan garantireparation eller garantiutbyte sker så kontrolleras varan av Dimbo eller någon av våra samarbetspartners. Vid eventuella handhavandefel som ej täcks inom garanti eller reklamationsrätt så har Dimbo eller våra samarbetspartners rätt att debitera dig för eventuella omkostnader som uppstått i samband med ärendet. Kontakta Dimbo om du har problem med din produkt för support.
För de försålda produkterna gäller respektive tillverkares/generalagents svenska garantivillkor. Dimbo Golf åtar sig ej något ansvar för fel eller brist utöver vad som följer av respektive tillverkares/generalagents garanti.

FÖRSÄLJNING TILL MINDERÅRIGA
Är du som beställer under 18 år förutsätter vi att du har målsmans godkännande när du beställer varor från Dimbo Golf AB.

ÖVRIGT
Vi förbehåller oss rätten att justera våra priser, försäljningsvillkor och personuppgifts/integritetsvillkor utan varsel. Du måste som kund ta del av dessa innan du skickar din beställning. Har du några ytterligare frågor kontaktar du oss via e-mail eller telefon 0500 - 410 100.


ORDERS FRÅN NORGE

Følgende gjelder for våre norske kunder:

Alle priser på dimbo.se er oppgitt i SEK inklusive mva. Da momsen er 25% i Sverige trekker vi fra 20% på angitt pris. For eksempel, hvis prisen for en vare er oppgitt til 2000,- så blir prisen for denne varen ved leveranse til Norge 1600,- (SEK). Ved henting av varen i Norge betales så norsk mva og eventuell toll. Tollavgiften for golfkøller, golftillbehør, golfbager og golfballer er ca 2,7%. Tollavgiften for tekstilvarer er noe høyere, ca 12 – 13%.

Fraktomkostninger tilkommer. Fraktkostnad til Norge er fra 263 SEK, og varierer avhengig av volum. Bestillinger med for eksempel vogner og bager blir større, og koster som regel litt mer i frakt enn for eksempel jernkøller, Metalwoods, baller og lignende.

Betaling skjer via bankkort/kredittkort eller oppkrav (förskottsfaktura).

Minste ordreverdi er 1000 SEK, (eksklusive fraktomkostninger)

För flere opplysninger mail eller Tel nr. +46 500 410 100.

Om du har någon fråga är du alltid välkommen att ringa in eller e-posta dina frågor till oss. Mer information hittar du under kontakt.