• FRI FRAKT ÖVER 1000:-
  • FRIA BYTEN
  • 1-3 VARDAGARS LEVERANS PÅ LAGERVAROR
0500-410 100 info@dimbo.se
Laddar

Black Friday

Inledning

November har en speciell känsla. Dagarna blir kortare, vädret lite gråare, men samtidigt börjar något annat hända. Reklamen ändrar ton, inboxen fylls med erbjudanden och plötsligt dyker det upp ordet alla känner till: Black Friday.

Eller snarare, Black Week.

För det som en gång var en dag har nu blivit en hel vecka, ibland till och med längre. För oss som driver butik handlar det inte bara om att sälja utan det handlar om att ge våra kunder en chans att göra riktigt bra fynd och förbereda sig inför nästa säsong. Men hur började allt egentligen?

 

Från kaos i Philadelphia till världens största shoppingdag

Historien om Black Friday börjar i 1950-talets Philadelphia. Dagen efter Thanksgiving fylldes staden av människor som ville handla och se den årliga fotbollsmatchen mellan armén och marinen. Polisen beskrev dagen som fullständigt kaos. Gatorna korkades igen, butikerna var fulla och personalen fick arbeta dubbla pass.

Det var då uttrycket “Black Friday” började användas. Men på den tiden var det inte ett säljargument. Det var ett sätt för poliser och butiksägare att beskriva dagen då trafiken stod stilla och folk trängdes överallt.

Först flera år senare fick dagen en ny innebörd. Handeln började istället beskriva den som en dag då man gick från att ha det tufft ekonomiskt till att äntligen sälja en del. Man såg det som en vändpunkt, en chans att starta julhandeln på riktigt och skapa lite energi i slutet av året.

Men för kunderna blev det framför allt en chans att göra fynd.

När en dag blev en hel vecka

Från början handlade allt om fredagen efter Thanksgiving. Det var dagen då butikerna öppnade tidigt och kunderna stod i kö långt innan gryningen. Det har funnits bilder på människor som campat utanför köpcentrum i timmar, ibland hela natten, bara för att få tag i ett extra bra erbjudande.

Och visst, det har förekommit både rusningar, köer och någon enstaka armbåge i reahybrisen. Det är svårt att föreställa sig när man sitter hemma i Sverige med en kopp kaffe, men i USA har Black Friday stundtals varit rena folkfesten som ibland blir lite väl livlig.

När handeln flyttade ut på nätet förändrades allt. Då behövde ingen längre stå i kö i kylan. Rean flyttade in i datorn, mobilen och surfplattan. Det som tidigare var en dag blev till flera. Först kom “Cyber Monday”, sedan började butiker köra kampanjer hela helgen och till slut blev det en hel vecka.

Och det dröjde inte länge innan även Sverige hakade på.

 

Black Week i Sverige

I Sverige dök Black Friday upp på allvar under 2010-talet. Det började försiktigt, men växte snabbt. Idag är det många butiker som kör kampanjer hela veckan, ibland längre.

Men den svenska versionen skiljer sig lite från den amerikanska. Här är det mer ordning och reda. Inga kökaos, inga dörrar som flyger upp klockan fem på morgonen. Här handlar det istället om planering, jämförelse och att ta tillfället i akt när ett riktigt bra pris dyker upp.

För oss handlar Black Week om att ge något extra till våra kunder. Vi vet att många planerar sina inköp och väntar in just den här tiden på året. Det är då man kan passa på att uppgradera utrustningen eller köpa det där man gått och tänkt på ett tag, men till ett bättre pris.

När alla inte spelar schysst

Black Week är en tid full av erbjudanden, men det finns också exempel på butiker som inte spelat helt rent. Vissa höjer priset veckan innan, bara för att kunna sänka det till “rea” senare.

Det är inte bara dålig stil, det är faktiskt också olagligt. I Sverige finns sedan 2022 en lag som kräver att man visar prishistorik, alltså det lägsta priset under de senaste 30 dagarna. Det innebär att du som kund kan se exakt vad varan kostat innan rean började.

På vår hemsida följer vi alltid den lagen. Du kan själv se vilket pris som varit lägst tidigare, så du vet att det du köper under Black Week verkligen är ett bra erbjudande. Skulle en vara som är med på Black Week har samma pris som lägsta så ser du det med prishistoriken. Inga dolda höjningar, inga trix. Bara schyssta priser.

 

Ett världsfenomen

Black Week är inte längre något som bara finns i USA. Idag är det ett globalt fenomen som sträcker sig över hela världen. Kanada, Storbritannien, Brasilien, Tyskland och självklart Sverige har alla gjort sin egen version av den amerikanska shoppingdagen.

Men det är också ett exempel på hur traditioner förändras och anpassas. Det som började som en amerikansk högtid har blivit något som fungerar lika bra här i Norden.

För oss handlar det om att ge kunderna möjlighet att handla smart. Inte att stressa fram köp, utan att kunna planera och faktiskt göra riktiga fynd.

Några av våra fynd

Det finns alltid något roligt att berätta

Det finns massor av roliga historier kopplade till Black Friday. Människor som campat utanför elektronikbutiker, butiksdörrar som öppnats till applåder, och de där gångerna då någon tagit fel kartong i all stress och kommit hem med något helt annat.

Samtidigt har dagen blivit en symbol för gemenskap på ett lite märkligt sätt. Familjer planerar sina inköp tillsammans, vänner tipsar varandra om fynd, och för många är det faktiskt ett sätt att starta julkänslan.

Det är också ett exempel på hur kraftfullt det blir när handel och kultur möts.

 

Black Week hos Dimbo Golf

För oss på Dimbo Golf handlar Black Week inte om att sälja så mycket som möjligt. Det handlar om att ge våra kunder något extra. Vi vet att många av er följer oss året runt, handlar hos oss, testar klubbor, frågar om nyheter och diskuterar allt från svingteknik till kaffekvalitet.

Black Week är vår chans att ge tillbaka lite. Att låta er fynda något ni verkligen vill ha till ett riktigt bra pris.

Vi ser till att kampanjerna är tydliga, att priserna är rättvisa och att ni ser exakt vad ni får. Så när Black Week drar igång är det bara att luta sig tillbaka, kolla in sidan och se vad som passar just dig.

 

Sammanfattning

Black Friday började som en kaotisk dag i USA, växte till ett globalt fenomen och är idag en välplanerad, digital rea som sträcker sig över hela veckan. Men bakom alla siffror och annonser finns något enkelt: en möjlighet för kunder att handla smartare.

Och för oss handlar det om att ge våra kunder den möjligheten, med rättvisa priser, transparens och bra produkter.

Så håll utkik när Black Week närmar sig. Vi lovar att det finns mycket att se fram emot, och du behöver varken campa utanför butiken eller ställa väckarklockan klockan fem på morgonen.

Kommentarer

Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Inga kommentarer
Bloggmeny
Här kommer du kunna följa nyheter som händer i golfens värld varje vecka. Det kommer även finnas blogginlägg om vårt företag och hur en typisk dag kan se ut för våra medarbetare. Välkommen och hoppas du kommer gilla vad du läser.

Kategorier

ARTIKEL 1 1.1  | Visa alla 
Logga in

Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan prissänkning:

OBS. Priset är det lägsta pris som tillämpats för produkten 1-30 dagar innan den aktuella prissänkningen genomfördes. Undantaget är om gradvisa sänkningar gjorts, då visas det lägsta priset 1-30 dagar innan den första prissänkningen.